Udgive på forlag eller selv udgive?

Vi har fået et tilbud om at udgive bogen på et forlag. En meget fin aftale der sikkert er standard i den verden.
Men i dag er der jo også muligheden selv at udgive sin bog – med de fordele og ulemper der følger af det.

Politiken har igennem en periode dækket emnet “selvudgivelse” meget. Her kan du læse en succeshistorie.

Vi skal veje for og imod på mange fronter; økonomi, arbejdsbyrde, muligheder og ikke mindst: hvordan bliver et så nyt og anderledes emne som baby-led weaning modtaget?

Et forlag køber vores bog
Hvis vi vælger at skrive kontrakt med et forlag, er det en almindelig handel: De køber bogen af os, for de penge vi så en gang måske i fremtiden kan forvente at få, når bogen bliver solgt.
Kontrakten siger, at en procentdel af salgsprisen tilfalder os. Hvis bogen ikke sælger, får vi ikke noget for at have solgt den til forlaget.
Tilgengæld koster det os heller ikke andet end arbejdsindsatsen at få bogen på gaden.
Det er forlaget, der har udgifterne og tager risikoen – og størstedelen af indtægten.
På den anden side har vi så heller ingen kontrol over, hvad der skal ske med vores bog. Forlaget har den endelige beslutning over, hvordan bogen kommer til at se ud, hvordan indholdet skal være og hvordan bogen skal bygges op.
De stiller en redaktør, netværk, tryk og en platform for salg til rådighed.

Vi kan selv bestemme
Hvis vi selv udgiver bogen; selv står for at få lavet layout, taget billeder, får bogen trykt osv. Så er det os selv der tager risikoen, os der får en eventuel gevinst og os der bestemmer det hele.
Siden vi nu har været i gang med bogen i et halvt års tid, har vi jo allerede en god ide om, hvordan den færdige bog skal se ud; hvilken kvalitet, hvilken opsætning osv.
Hvis vi selv udgiver bogen, er der størst chance for, at vi faktisk får det produkt, som vi gerne vil have. Men hvis vi gør det på den måde, er det også vores ansvar alene, at bogen bliver god for læseren – så vi må købe os til ekstern redaktørhjælp og eventul anden assistance (fotograf, layout mm).
Vi skal lægge en masse tid i at finde ud af, hvilken type papir vi skal bruge, hvilket trykkeri giver den bedste service til den bedste pris, og ikke mindst hvordan vi skal sælge bogen!

Rygtet siger vi selv skal promovere bogen

En ting begge situationer har til fælles lader dog at være, at den primære markedsføringsopgave ligger på os selv!
Ingen af os har tidligere udgivet en bog, men netværk og diverse fora på nettet fortæller os, at forlagene kan vejlede, trykke og udgive en bog – men de er ikke stærke til at markedsføre dem. Og hvis der ikke er nogen der ved, at din bog er derude, er der ikke nogen der køber den.
Så vi må markedsføre, ligegyldigt hvilket valg vi tager. Og markedsføringen er lige så stille begyndt.

Allervigtigst siger vi til hinanden, at der kommer en bog! Vi skal have bogen ud, så vi er godt i gang med at skrive den og vi har lavet en simpel website for bogen.
Men vi har også oprettet en facebook-side for bogen, hvor vi håber erfarne og ikke-erfarne BLWforældre vil komme med indspark til indhold. Vi har lavet en youtube-kanal hvor man kan se videoer med børn der spiser BLW-style og nu er vi begyndt at blogge om vores arbejde og indsats.

Vi håber I vil følge med, dele ordet og forhåbentligt læse med, når bogen er på gaden i starten af 2015 – enten selvudgivet eller udgivet på et etableret dansk forlag.

Share

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *